Wednesday 2 March 2011

Hampir 7 tahun bergelar ISTERI

13th March 2011 genap 7 thn perkahwinan ku dan suami. Terlalu byk dugaan dan cabaran ku tempuh sebagai seorang isteri. Yes!! Semua para isteri d dunia ini menghadapi dugaan sama cam aku. KOrang yang bergelar isteri harus berbangga bukan kerana korang laku dipinang suami tapi tanggungjawab tu yg perlu dihargai. Korang setuju tak klau aku katakan tanggungjawab isteri lagi berat dari suami? Aku rase korang patut setuju bukan sbb aku juga Isteri begitu juga korang tapi kerana koranglah yang harus membentukkan sesebuah perkahwinan menjadi aman bahagia dan damai. Ya! Suami korg akan tanggung segala dosa korang tapi korang la yang sepatutnya menjadikan suami korang tak tertanggung dosa tersebut. SEnang kata, klau dah suami yang tanggung dosa korang kirenya korang pun berdosa gak la sbb buat suami korg tanggung dosa korang. Tul x?
Setiap perkahwinan mesti ada pahit dan manisnya. Bila korg yang x berkahwin lagi, korang mesti rase sepi kan sbb korang x berteman tapi pada yang dah berkahwin nih, bagaimana plak masih rasa kesepian? Yes.. Aku sepi tanpa zuriat. Aku masih belom dikurniakan cahaya mata. Oleh sebab itu, perkahwinan aku rase hambar. Aku dah lama menantikan saat menjadi ibu. Apatah lg aku sangat disenangi oleh bdk2 kecil. Korang nak tau x? Aku sampai dah rase tawar hati. Aku sedih sgt bila nampak baby org lain. X kire la terserempak kat kedai ke, pasar mlm ke.. Hati aku tetibe je berubah angin. Sayu sgt.. Aku aku berkata "Nape bukan aku yang dukung bayi tersebut?" "Nape aku belom merasai nikmat menjadi ibu?"
Aku ada sorg anak buah. Anak sepupu aku. Umurnya skrg dlm 2 thn lebih. Petah berkata2. Dia panggil aku Mummy Yong.. Kami bukan la selalu sgt berjumpa tapi bila berjumpa akan mesra. Dia pasti akan dtg padaku utk bercerita. Tak kire la apa saje. Makcik2 and pakcik2 sedaranya (cousin2 aku la) semua slalu amik perhatian dr die. Mungkin sbb die sorg anak buah kami yg ada. Nak tgu dr aku lambat katanya. Tapi yang pastinya anak buah aku amat mesra dgn aku.
Jadi, bilakah harus ku bergelar Isteri dan Ibu?
Ya Allah, perkenankan doaku..

No comments:

Post a Comment